Resan - en sammanfattning

03.09.2013 kl. 19:24

Nu när solbrännan så gott som försvunnit och allt jag har kvar från min resa är ett slitet festivalarmband, kanske det börjar bli dags att återminnas Resan.

April

I mitten av april hoppade jag på båten och åkte över till Stockholm, hade nämligen hittat en billig ryanair biljett från Skavsta till Faro, södra Portugal.

Väl framme i Faro var det över tjugo grader hett. Kände mig lättad och avslappnad. Hade varit i kontakt med två tjejer från couchsurfing gällande en roadtrip från Faro till Porto, norra Portugal. I väntan på tjejerna (som var påväg från Marocco) festade jag till det en hel del på hostellet, träffade andra couchsurfare, turistade och lärde känna ytterligare en tjej, en tyska. Och när de två andra tjejerna anlände, hyrde vi en bil, vi alla fyra.

The Vodcar

Sagres

Berlengas Islands

De här tjejerna är alltså Adeline från Singapore, Bella från Filippinerna och Katarina från Tyskland. Vi gjorde ett fruktansvärt bra team. Vi bilade längs med kusten och såg så otroligt många fina ställen. Vi hade bara fem dagar på oss så det blev lite tight. Sömnlösa men roliga nätter. Men väl framme i Porto, vår slutdestination, flög de alla hem till varsitt land.

Jag stannade nio dagar i Porto. Ville lära känna staden bättre då jag hade på känn att jag skulle stanna där en längre tid. Hade bland annat sökt praktikplats där. Och fått en del vänner.

Maj

Vid månadsskiftet började jag känna mig ensam. Tjejerna jag rest med och haft som nära vänner under mina första veckor hade åkt hem. Och nu satt jag på en tio timmars buss till Madrid, Spanien. Jag var bakfull och trött, sov halva resan och hade inte planerat över huvudtaget var jag skulle sova när jag väl var framme. Yrade i metrotunneln, hittade fram till centrum ''Sol'' och hittade något skitigt hostel som skulle kostat 40€ natt. Hade gråten i halsen MEN lyckades med bara 10% batteri kvar på telefonen och det skitiga hostellets wifi söka fram ett billigt hostell 1 km ifrån. Fick lägga kartan och gatunamnen på minnet innan telefonen slocknade och lunka vidare med min tunga ryggsäck.

Hamnade sist och slutligen på ett superfint hostell och resten av Madridresan var lyckad. Träffade återigen trevliga människor att hänga med, tillfälliga vänner så att säga. Turistade, drack sangria och gick på en halvtask pub crawl.

Följande destination blev Granada. Tog en fem timmars buss med kisspaus och wifi på bussen. Granada är ett underbart ställe. Hittade ett ganska hippi hostell, gick på gratis rundvandring ända upp till bergen och fick se fantastiska vyer. Och så finns det en väldigt stark arabisk kultur i Granada som även syns i vissa områden då gatorna är täckta av mosaik och det finns tehus i varje gatuhörn.

Sierra Nevada & Alhambra

Sedan couchsurfade jag i några nätter hos Enrique, som kom att bli en god och livslång vän. Granada kryllade av bra typer, som Taylor från USA (vi hade faktiskt redan träffats på en semesterresa på Kanarieöarna tidigt samma vår) och Erin från Australien.

Så efter en sjukt bra vecka i Granada styrde jag kosan mot Valencia. Testade något nytt och lyckades få skjuts via Blablacar (du kan hitta bilskjuts med en okänd människa från destination A till B för en mindre peng än t.ex buss eller tåg). Flickan jag åkte med skulle flytta till Frankrike och hade bilen fylld med saker. Vägarna var kurviga och det tog oss två timmar mer än beräknat.

Ciudad de las artes y las ciencias

Hade redan ordnat övernattning hos en couchsurfare. Vi kom inte så bra överens. Eller jag kom inte bra överens med honom. Han märkte knappast något. Allmänt kände jag mig ensam och uttråkad. Gick runt i staden med kartan i handen en hel dag och såg väl det där man nu borde se. Såg nog fantastisk arkitektur i Ciudad de las artes i las ciencias. Men åt svindyr valenciansk paella som inte ens var gott. Ingen höjdare alltså.

Var glad över att få komma iväg till Barcelona några dagar senare, än en gång med Blablacar. Denna gång smärtfritt och i tid. Fast det ösregnade när jag kom fram. Hade världens tur att en gammal vän ännu var där på utbyte och lät mig stanna hos sig alldeles gratis en hel vecka. Och inte bara det, även Astrid kom dit och fick stanna med mig. Det var skönt men ovant att få vara med bekanta ansikten och tala sitt eget språk. Vi turistade avslappnat, gick på bar och såg t.o.m X-games. En bra vecka helt enkelt.

Sedan var det äntligen dags, att via Madrid åka tillbaka till Porto. Under min pitstop i Madrid gjorde jag ungefär de enda tre sakerna man behöver göra; se en makalös utställning (jag såg Salvador Dáli på Museo Reina Sofia), tog en tupplur i Parque Retiro och skummade igenom secondhand butikerna i Malasaña.

När jag kom tillbaka till Porto, kändes det som att komma hem. Jag kom tillbaka till vänner, nämligen tre stycken fina killar som även dem jag lärt känna under den episka semesterresan på Kanarieöarna. Och ytterligare en ny vän som var villig att låta mig stanna hos sig ända tills jag skulle hitta ett eget hem. Fast samma dag jag kom till Porto så hittade jag faktiskt ett hem, hade sex stycken visningar på en dag och sedan var det bara att välja och vraka. Och så en praktikplats att börja på vilken dag som helst.

Hursom, i slutet av maj hade jag redan en skara vänner, ett rum i en lägenhet med två nya fina rumskompisar och firade min 23:e födelsedag i ett nytt land.

Fortsättning (dvs juni och juli) följer